Title / Titolo: 1182
Author / Autore: Alessandro Cimmino, Emanuele Piccardo
Subject / Soggetto: Photography / Fotografia
Year / Anno: 2020
Language / Lingua: Italian / Italiano
Pages / Pagine: 76
Size / Formato: 22×22 cm
Binding / Rilegatura: Paperback / Brossura
ISBN: 978895459400
Price / Prezzo: 30,00 €
1182 was the length of the viaduct over the Polcevera in Genoa, known as the Morandi Bridge. Alessandro Cimmino and Emanuele Piccardo confronted the new human and visual landscape created by the collapse that occurred on August 14, 2018, resulting in the loss of 43 lives. Photography serves as a testimony to an event that should not have happened, as an ethical act to ensure that no one forgets, in Genoa, in Italy, and around the world. This narrative of events has become a book with a double introduction: the first by architect Stefano Boeri, who taught for many years at the Faculty of Architecture in Genoa, and the second by photography historian Angelo Maggi. “The photos of the bridge’s broken debris,” writes Boeri, “the images of its protruding stumps over the Polcevera Valley capture, in the individual memory as well as in the collective conscience of an entire nation, not only the collapse of one of Italy’s main infrastructures but the collapse of the authority and expectations of an entire country.” “Alessandro Cimmino,” writes Maggi, “begins his photographic narrative with the magnificent attempt to deceive the eye with an axial, perfectly symmetrical, and elevated shot. In this photograph, the central span of the bridge, which no longer exists, takes a back seat […] The Morandi Bridge before the destruction of the remaining piers in June 2019 is the leitmotif of Emanuele Piccardo’s photographic interpretation. From his images emerges a Photographic Picturesque akin to James Ackermann or, even more remotely, the Picturesque evoked by Helmut Gernsheim in his ‘Focus on Architecture and Sculpture’ (1949).”
1182 era la lunghezza del viadotto sul Polcevera a Genova, noto come Ponte Morandi. Alessandro Cimmino e Emanuele Piccardo si sono confrontati con il nuovo paesaggio umano e visivo determinato dal crollo avvenuto il 14 agosto 2018, con la perdita di 43 persone. La fotografia come testimonianza di un fatto che non sarebbe dovuto accadere, la fotografa come atto etico per non dimenticare, affinché nessuno dimentichi a Genova, in Italia e nel mondo. Una narrazione di episodi che si fa libro con una doppia introduzione, la prima dell’architetto Stefano Boeri, per molti anni docente alla Facoltà di Architettura di Genova e lo storico della fotografia Angelo Maggi. “Le foto delle macerie del ponte spezzato-scrive Boeri- le immagini dei suoi spuntoni a sbalzo sulla Valle del Polcevera immortalano, nella memoria individuale così come nella coscienza collettiva di un’intera nazione, non solo il crollo di una delle principali infrastrutture italiane, ma il crollo dell’autorevolezza e delle aspettative di un intero Paese”. “Alessandro Cimmino-scrive Maggi- inizia il suo racconto fotografico con il magnifico tentativo di illudere lo sguardo con una ripresa assiale, perfettamente simmetrica e rialzata. In questa fotografia la campata centrale del ponte, che non esiste più, passa in secondo piano[…] Il ponte Morandi prima della distruzione delle pile superstiti avvenuta nel giugno del 2019, è il leitmotiv della lettura fotografica di Emanuele Piccardo. Dalle sue immagini emerge un Photographic Picturesque alla James Ackermann o, un ancora più remoto, Pittoresco rievocato da Helmut Gernsheim nella sua Messa a fuoco di architettura e scultura (1949)”.