Title / Titolo: Adriano Olivetti e il Territorio. Dai Centri Comunitari all’I-RUR
Author / Autore: Giuseppe Silmo
Subject / Soggetto: Politica
Year / Anno: 2022
Language / Lingua: Italian / Italiano
Pages / Pagine: 232
Size / Formato: 14,8×21 cm
Binding / Rilegatura: Paperback / Brossura
ISBN: 978-88-95459-48-6
Price / Prezzo: 20,00 €

This writing is not intended to be a new text on the Community Movement, where other authors have tried their hand at producing texts, in which Adriano Olivetti’s community thought is reported and commented on in all its completeness. The purpose of this writing, which obviously and necessarily starts from Adriano’s thoughts and the foundation of the Community Movement, is focused on the territory. “Man” and “Territory” are the two key concepts in Adriano’s thought: “When the Communities come to life, in them the children of man will find the essential element of love for their native land in the natural space they will have traveled in their childhood and the concrete element of a human brotherhood made of solidarity in the commonality of traditions and events”.1And again: “But it, the Community, was born in its natural and human dimensions in my small homeland, the Canavese area. The straight line of the hills, the restless course of the river, the background scenery with the beloved mountains of the Val d’Aosta, then, in the middle, the green meadows, the wheat fields, the labored vineyards, around the villages traveled once, ten, a hundred times”.2 These words are rarely evoked by Hadrian’s exegetics, almost entirely concentrated on the “centrality of man” in the “factory”, but which give us Hadrian in his human and ideal completeness and which explain first the birth of the Community Centers and then that ideological and creative leap in the creation of economic activities in the territory, the summit of its community planning scheme, i.e. the I-RUR (Institute for Urban and Rural Reconstruction) and in particular of some of them closely linked to the land. Little has been written about the I-RUR, hints or little more and above all important parts of that plan are missing, still partly in the sole mind of Adriano and his closest collaborators. The narration in the most complete form of what Adriano’s community thought has produced in the territory, starting from the Community Centers up to the creations of the I-RUR and their legacies, which in some cases are still tangible objects of utility and source of income for the populations, is the purpose of these pages.


Questo scritto non vuole essere un nuovo testo sul Movimento Comunità, dove altri autori si sono cimentati producendo testi, in cui il pensiero comunitario di Adriano Olivetti è riportato e commentato in tutta la sua compiutezza. Lo scopo di questo scritto, che parte ovviamente e necessariamente dal pensiero di Adriano e dalla fondazione del Movimento Comunità, è focalizzato sul territorio. “Uomo” “Territorio” i due concetti chiave nel pensiero di Adriano: “Quando le Comunità avranno vita, in esse i figli dell’uomo troveranno l’elemento essenziale dell’amore della terra natia nello spazio naturale che avranno percorso nella loro infanzia e l’elemento concreto di una fratellanza umana fatta di solidarietà nella comunanza di tradizioni e di vicende”.1E ancora: “Ma essa, la Comunità, era nata nelle sue dimensioni naturali e umane nella mia piccola patria, il Canavese. La linea diritta delle colline, il corso inquieto del fiume, lo scenario di fondo coi monti amati della Val d’Aosta, poi, nel mezzo i prati verdi, i campi di grano, i faticati vigneti, attorno ai paesi percorsi una, dieci, cento volte”.Parole queste raramente evocate dalla esegetica adrianea, quasi tutta concentrata sulla “centralità dell’uomo” nella “fabbrica”, ma che ci restituiscono Adriano nella sua completezza umana e ideale e che spiegano prima la nascita dei Centri Comunitari e poi quel balzo ideologico e creativo nella realizzazione di attività economiche sul territorio, il vertice del suo schema di pianificazione comunitaria, cioè l’I-RUR (Istituto per la Ricostruzione Urbana e Rurale) e in particolare di alcune di esse strettamente legate alla terra. Dell’I-RUR poco si è scritto, accenni o poco più e soprattutto mancano parti importanti di quel disegno ancora in parte nella sola mente di Adriano e dei suoi collaboratori più vicini.Il narrare nella forma più completa ciò che il pensiero comunitario di Adriano ha prodotto sul territorio, a partire dai Centri Comunitari per arrivare alle realizzazioni dell’I-RUR e ai loro lasciti, che in alcuni casi sono ancora oggetto tangibile di utilità e fonte di reddito per le popolazioni, è lo scopo di queste pagine.