Title / Titolo: Gordon Matta-Clark: The Hole Architecture
Author / Autore: Emanuele Piccardo
Subject / Soggetto: Contemporary Art / Arte Contemporanea
Year / Anno: 2023
Language / Lingua: English / Inglese
Paes / Pagine: 244
Size / Dimensioni: 14,8×21 cm
Binding / Rilegatura: Paperback / Brossura
ISBN: 978-88-95459-52-3
Prize / Prezzo: 30,00 €
There are many books on Gordon Matta-Clark’s work that analyze the process of selecting buildings in New York, Genoa, and Paris. However, this research stems from a specific need: to reaffirm the centrality of Genoa and Paris in his work through two iconic pieces, A W-Hole House and Conical Intersect, created in 1973 and 1975. In these two case studies, he synthesized his vision of art and society. This is achieved through a layered investigation of documents, letters, photographs, drawings, and direct testimonies from key figures in GMC’s life: his assistant and friend Gerry H. Hovagimyan, his wife Jane Crawford, photographer Carol Goodden, curator Jean-Hubert Martin, photographer Marc Petitjean, and Genoese gallerist Paolo Minetti. The firsthand accounts, collected in the form of oral history from 2013 to today, provide a cross-reading of events and stories between New York, Genoa, and Paris. These narratives reveal GMC’s deep empathy toward places and people. The two projects in Genoa and Paris share several similarities.
Ci sono molti libri sul lavoro di Gordon Matta-Clark, che analizzano il processo di selezione degli edifici di New York, Genova e Parigi. Questa ricerca nasce però da un’esigenza, quella di riaffermare la centralità di Genova e Parigi nel suo lavoro, con due pezzi iconici, A W-Hole House e Conical Intersect, realizzati nel 1973 e nel 1975. In questi due casi studio ha sintetizzato la sua idea di arte e società. Ciò è ottenuto attraverso un’indagine stratificata di documenti, lettere, fotografie, disegni e testimonianze dirette di figure centrali nella vita di GMC: il suo assistente e amico Gerry H. Hovagimyan, sua moglie Jane Crawford, la fotografa Carol Goodden, il curatore Jean-Hubert Martin, il fotografo Marc Petitjean e il gallerista genovese Paolo Minetti. Le testimonianze dirette raccolte sotto forma di storia orale, dal 2013 a oggi, consentono una lettura trasversale di eventi e storie, tra New York, Genova e Parigi. In queste storie emerge l’empatia di GMC verso i luoghi e le persone. I due progetti di Genova e Parigi condividono diverse analogie.